introimage
ZDROWIE/URODA najchętniej czytane

Argania i czarnuszka pomogą suchej skórze

introimage
ZDROWIE/URODA najchętniej czytane

Sztuczna skóra do testów kosmetyków jest bliska powstania

Dobre Zakupy - zdrowie/uroda

31 Oct
Witamina słońca – zapas energii na zimę
Napisane przez Organic |
Opublikowane w ZDROWIE/URODA Poprawiane: czwartek, 31 października 2013 12:01
 
rozmiar czcionki zmniejsz czcionkę zwiększ rozmiar czcionki
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Dieta bazująca na przetworzonej żywności lub pokarmach niskiej jakości nie zawiera praktycznie wcale witaminy D , a jest ona przecież niezbędna do życia i zdrowia.

Od 80 do 100 % dobowego zapotrzebowania na witaminę D3 pochodzi z biosyntezy w skórze. Tylko w niewielkim stopniu jej źródłem jest pożywienie. Witamina D powstaje w skórze pod wpływem promieni słonecznych (wytwarzanie endogenne). W naszej strefie geograficznej może być wytwarzana w ten sposób jedynie od kwietnia do września, między godz. 10.00 a 15.00, przy minimum 15-minutowym, dziennym eksponowaniu chociaż przedramion i nóg. Przez pozostałą część roku jej wytwarzanie w skórze praktycznie nie zachodzi. Nadmiar witaminy D magazynowany jest w tkance tłuszczowej i uwalniany do krwiobiegu przez około dwa miesiące. Dlatego nawet po słonecznym lecie już w październiku kończą się nasze zapasy, co nie pozostaje bez znaczenia dla układu odpornościowego. Mało słoneczne lato lub nie przebywanie na słońcu nie pozwala na zmagazynowanie nawet takich zapasów. Dodatkowo, co jest przecież zalecane ze względu na choroby skóry, stosujemy kremy z wysokim filtrem, które także ograniczają wytwarzanie witaminy D nawet o 90%. W naszym klimacie, zbyt mała endogenna podaż witaminy D jest więc powszechna, a jej ciągłe niedobory ma ponad 90% ludności. Nawet przy najlepszym odżywianiu pokarmy mogą dostarczyć maksymalnie 30% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę.

 

Witamina D ma naukowo potwierdzony korzystny wpływ na:
- prawidłowe funk­cjonowanie układu odpor­nościowego,
- utrzymanie zdrowych kości i zębów,
- odpowiedni wzrost i rozwój kości u dzieci,
- utrzymanie prawidło­wej funkcji mięśni,
- dobre wchłanianie wapnia oraz fosforu,
- prawidłowy pozio­m wapnia we krwi,
- podział komórek
- zapobieganie stanom depresyjnym,
- hamowanie powstawania nowotworów narządów wewnętrznych, szczególnie płuc.

 

Osoby na diecie wegańskiej są szczególnie narażeni na niedobory witaminy D, dlatego w sezonie jesienno-zimowym zaleca się jej suplementację. Niestety, w Polsce nie jest dostępny suplement diety z witaminą D2, niepochodzącą ze źródeł odzwierzęcych. Producenci witaminy D3 pozyskują ją najczęściej z olejów rybnych. Są również dostępne preparaty z witaminą D3 pozyskiwaną z lanoliny z wełny owczej (ekstrahowana za pomocą naświetlania promieniami UV), np. D3 Witaminy słońca firmy Dr. Jacobs, która zawiera 800 IU witaminy D3. Jest to ilość zapewniająca odpowiedni jej poziom nawet u osób z zupełnym brakiem jej endogennego wytwarzania. Ten suplement diety jest odpowiedni dla wegetarian.

Zobacz również:

Szkodliwe naturalne konserwanty w eko kosmetykach?Mamo, tato, dlaczego nie jemy zwierząt?>

Zmiana, podaj dalej>


Słowa kluczowe:

Komentarze

  • Nie znaleziono komentarza
Dodaj komentarz

Magazyn Organic - czytaj

banerorganicczasopisma

Zapisz

Organic - ekologia, weganizm, wegetarianizm, zdrowy styl życia, zdrowe odżywianie, rodzicielstwo bliskości, ekologiczne zakupy, świadoma konsumpcja - Twoja strona natury

/W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej >